foto: Peter van Evert

Concert Pianist Kiyotaka Izumi Kasteel Duijvenvoorde

VOORSCHOTEN - Romantischer kan je het niet hebben met een mooi kasteel, broeiende temperaturen en de natuur op de achtergrond. Het zomerconcert in kasteel Duivenvoorde op 18 augustus had het allemaal. De Japanner Kiyotaka Izumi verzorgde het hoofdingrediënt. Hij legde zijn ziel bloot in een prachtige pianorecital.

Op de eerste tropische dag van het jaar zitten 130 liefhebbers van klassieke muziek klaar voor een romantische avond in kasteel Duivenvoorde. De kasteelramen staan open  in de stijlvolle Marotzaal. Aan het geluid van de natuur, in de vorm van gesnater van eenden in de kasteelvijver, valt niet te ontkomen. Het draagt allemaal bij tot een unieke ambiance. De jonge Daniel Otto Tibben (13) uit Voorschoten verzorgt een ingelast voorprogramma. Als winnaar van het Benelux fluitconcours 2012 in zijn leeftijdscategorie, mag hij zijn fluittalent tonen.

Eerlijk

Dan betreedt de Japanse pianist Kiyotaka Izumi (35) het podium voor zijn recital van Grieg, Tsjaikovski en Chopin. Kyotaka spreekt vloeiend Nederlands met een Vlaams accent. Hij woont namelijk sinds 1997 in België. Zijn uitleg over de selectie van deze romantische klassiekers zegt ook veel over hemzelf: 'Ik heb gekozen voor deze drie componisten omdat ik ze graag heb. Ze zijn gevoelig, heel emotioneel. Ik vind ze heel eerlijk.' De rijkdom aan emotie blijkt al snel wanneer hij begint aan de Lyrische stukken van de Noorse componist Grieg. 

Na de pauze volgen twee werken van de Rus Tsjaikovski. Dumka schreef Tsjaikovski in het laatste jaar van zijn leven. Het melancholische stuk is daarmee eeuwig verbonden aan de tragedie van zijn plotselinge dood in 1893. Kiyotaka: 'Dumka is een term uit Polen en betekent triestig lied.' Organisator Henri Boshouwer Kroet voegt daar aan het eind nog aan toe: 'Het wordt niet vaak gespeeld, omdat het zo moeilijk is. Maar hij kan het', zegt Boshouwer Kroet enthousiast en wijst naar de Japanner. Ook het tweede stuk is bijzonder: een geheel eigen bewerking uit de Sleeping beauty suite. 

Drama

Het laatste deel van het programma  bestaat uit enkele werken van Chopin. Onder andere de Fantaisie-Impromptu in cis opus 66. Hierover vertelt Kyotaka: 'Het is misschien wel zijn bekendste werk. Toch vond Chopin deze te slecht en hij wilde dat zijn vriend het zou weggooien. Maar dat heeft die vriend niet gedaan. Na het overlijden van Chopin heeft hij het gepubliceerd.' 

Naast de muziek zelf, zit dus ook in de verhalen de nodige drama. Met zijn vertolkingen van Grieg, Tsjaikovski en Chopin toont Kyotaka dat romantiek eigenlijk niets anders is dan het leven zelf. In alle facetten: van melancholie, verdriet, tot drama, chaos, liefde en vreugde. Met zijn toegift, een wonderschone eigen bewerking van het Japanse volkslied, lijkt Kyotaka het nog maar eens te willen benadrukken: muziek gaat om voelen, net zoals het leven.

recensent: Maarten Haasnoot in Witte Weekblad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lente avond 1

Papelaan W 220 | 2254 AL Voorschoten | 071-5617417 | 06-25358951 | impresariaat@toonzetter.nl