Eerbetoon aan MozartBron: Witte weekblad 1 november 2008
VoorschotenGeïnspireerd door de titel 'Mostly Mozart' voerden drie gerenommeerde artiesten op uitnodiging van de Toonzetter zaterdagavond 1 november een klassiek concert uit in Kasteel Duivenvoorde. Al eerder dit jaar werden er onder de naam 'Mostly Mozart' klassieke concerten in Salzburg en New York georganiseerd. Ook werken van de componisten Hummel, Kugel en Dmitriev die door Mozart zijn beïnvloed, werden uitgevoerd.
Violiste Liza Ferschtman bleek haar naam als een van de meest interessante muzikale persoonlijkheden van dit moment weer waar te maken. Met haar gepassioneerde spel wist zij op overtuigende wijze het concert open te breken met een Sonate van Mozart (in G Groot KV301 voor viool en piano), terwijl zij op zeer levendige en daadkrachtige wijze op de piano begeleid werd door Anastasia Safonova.
De altviolist, Mikhail Zemtsov vervolgde het programma met het werk van Hummel, een leerling van Mozart, waarvan hij het werk Fantasia op een humoristische wijze wist toe te lichten. Hij vertelde dat Hummel een thema uit Mozart opera Don Giovanni (aria van Don Octavio) heeft gebruikt . Het gaat om een jongen die zo snel mogelijk een echte man wil worden.
Daarna speelde Zemtsov samen met Liza Ferschtman Duo in Bes Groot van Mozart; het was duidelijk dat ze elkaar feilloos aanvoelden. Zemtsov besloot het programma voor de pauze met het Rondo Mozartkugel gecomponeerd door zijn leraar Michael Kugel, waarbij de componist het thema van het vijfde vioolconcert van Mozart gebruikte en daaraan een eigen pittig thema heeft toegevoegd.
Na de pauze vervolgde Ferschtman een korte Rondo van Mozart en ze wist met pianiste Safonova op precieze, zuivere en subtiele wijze het Mozart-gevoel neer te zetten. Daarna nam Zemtsov het over met Salieri Variations van Dmitriev. Zemtsov lichtte toe dat volgens een beroemde legende Salieri Mozart heeft vergiftigd. In dit stuk heeft hij het marsthema van Salieris opera Falstaf gebruikt. Midden in het stuk verschijnt het thema uit Mozart 23ste piano concert tweede deel, dat langzaam uitsterft gevolgd door de triomfantelijke mars van Salieri. Aan het eind komt nog een citaat uit Tjaikovsky opera Dame Pique 'mijn kleine lieve vriendje.'
Tot slot speelden Ferschtman, Zemtsov en Safonova Kegelstatt van Mozart. Ferschtman lichtte toe dat het stuk oorspronkelijk geschreven was voor klarinet, altviool en piano maar Mozart heeft later een vioolpartij gemaakt zodat de klarinet door viool vervangen kan worden. Met een oorverdovend applaus en gehuldigd met bloemen namen de drie artiesten afscheid van het publiek.
---------- Terug naar eerdere concerten ----------
|
||
Papelaan W 220 | 2254 AL Voorschoten | 071-5617417 | 06-25358951 | impresariaat@toonzetter.nl |
||