Muzikaal optreden vol optimisme
foto: Peter van Evert
Het herfstconcert in Duivenvoorde inspireert en biedt hoop.
VOORSCHOTEN - Klassieke muziek inspireert en biedt hoop, juist in donkere dagen. Dat bewees het herfstconcert in kasteel Duivenvoorde van zaterdagavond 3 november. De viool, piano en cello van het pianotrio Soerjadi-Kanter speelden werk van Mozart, Mendelssohn, Chopin, Bloch en Piazolla.
'De C majeur is de toonsoort van optimisme, feestelijkheid', vertelt Agnes Kanter- Houtsmuller voor aanvang van Mozart's Pianotrio in C. 'Alleen was 1788, het jaar dat hij het componeerde, geen vrolijk jaar. De keizer had veel geld verloren in de oorlog tegen de Turken. Er was weinig geld voor cultuur. Mozart kreeg minder opdrachten en verloor voor de derde keer een kind.' Samen met haar man, cellist Thomas Kanter, en pianist Ardjoena Soerjadi vormt de eerste violiste van het Residentieorkest het pianotrio Soerjadi-Kanter. Bij de eerste noten vult de volle Marotzaal zich inderdaad snel met vrolijke tonen.
Ohne Worte
De vrolijkheid is echter ver te zoeken bij de vertolking van de versie van Lied ohne Worte, met piano en cello, van Mendelssohn. Vooral de cello van Thomas Kanter zorgt voor een fluwelen, gevoelige muziekervaring. Ardjoena Soerjadi speelt later solo een versie van dezelfde serie van Mendelssohn. Nu met de vleugel helemaal open. Solo's van Chopin ontbreken natuurlijk ook niet, waaronder het bekende Fantasie Impromptu. Bij deze laatste keert de vrolijkheid voorzichtig terug. De Nightclub-tango van Piazolla en Danse Espagnole van De Falla zorgen zeker voor een verhoogde feestelijke sfeer. Daarvoor is met de Nigun - wat letterlijk melodie betekent in het Hebreeuws - van Bloch eveneens plaats voor een stuk joods mystiek uit Bijbelse tijden. Op zo een avond past het verrassende beginoptreden van Noam Jonathan Kanter goed. De 19-jarige zoon van Agnes en Thomas Kanter speelt namelijk op de gitaar een zeer aparte, iets minder toegankelijke, Cubaanse melodie.
Baken van hoop
Welke conclusies kunnen getrokken worden op basis van deze herfstavond vol klassieke muziek? In ieder geval dat met de jaren het nodige is veranderd. Zo bleek uit een eerder verhaal van Agnes over Mozart's bezoek in Den Haag. 'Op uitnodiging van de stadhouder verbleef hij in een hotel op het Spui. Op die plek zit nu de Schoenenreus.' Belangrijker is misschien de constatering dat sombere gebeurtenissen toch hele mooie dingen kan opleveren. Dat is niet alleen welkom in natte, koude en donkere dagen voor kerst. Het is een baken van hoop in deze bange tijden vol bezuinigingen.
Door de dichtbijredactie, Maarten Haasnoot (Witte Weekblad)
|