Andrei Serban
Andrei Serban begon op 6 jarige leeftijd zijn vioolstudie bij Eugene Buziau.
Na zijn middelbare schoolopleiding vervolgde hij, onder leiding van de Belgische vioolpedagoog Maurice Raskin, zijn studie aan het Maastrichtse Conservatorium.
Daar behaalde hij zijn onderwijsakte, het einddiploma solospel cum laude met onderscheiding en de Prix d’Excellence.
Vervolgens kreeg hij als docent een vaste aanstelling aan hetzelfde conservatorium, met als hoofdvak viool. Naast zijn werk als docent was hij aktief als solist en als uitvoerend musicus in diverse kamermuziekensembles.Door zijn Roemeens-Russische afkomst, gingen de verlangens van Andrei Serban ook uit naar de folklore van deze landen en zijn ideaal was dan ook een eigen ensemble op te richten.
Dit geschiedde in 1970 en zijn ensemble werd zeer succesvol ontvangen. Regelmatig trad hij op voor radio en televisie en maakte tal van tournees in binnen- en buitenland.
Naast de vele koffie- en avondvullende concerten (Nacht van de Balkan) in talrijke theaters van Nederland, was zijn ensemble middels het geven van vele schoolconcerten, ook in educatieve vorm werkzaam. Zijn laatste ideaal om een eigen vioolschool op te richten en hierin al zijn ideëen te verwezenlijken is werkelijkheid geworden. In 1990 verrichte oud-minister Schmelzer de officiële opening. Als gevolg hiervan heeft hij het conservatorium, waar hij ruim 25 jaar werkzaam was, verlaten. Door zijn jaren lange ervaring in de klassieke en folklorenmuziek, kwam Andrei op het idee om beide genres te combineren in één programma met als resultaat de totstandkoming van: Muzikale rondreis van Folklore tot Klassiek
Lo Blotkamp, van origine half Pool half Nederlander, voelt zich sterk aangetrokken tot de jazz muziek en tot muziek uit de Balkan. Met zijn pianospel verleent hij een ondersteunende rol welke zeer belangrijk en niet weg te denken is in het geheel van het ensemble.
Giani Lincan is internationaal befaamd cimbalist. Zijn muzikale aanleg werd ontwikkeld in Boekarest, Roemenië en zijn muzikale vakmanschap evolueerde niet alleen binnen de klassieke muziek, maar ook in de folk, jazz en zigeunermuziek.
|